Oci cultural

"Mentre hi hagi ciutadans de primera i segona classe, seguirem cridant guerra".
Bob Marley

La cultura no és un producte de luxe

Lluitem a contracorrent per tal que les persones amb Diversitat Funcional Intel·lectual (DFI) hi puguin accedir amb els suports necessaris per gaudir-ne plenament.

La cultura és una forma de relació amb l’entorn. S’entén com a cultura tot el conjunt de coneixements, ja siguin històrics, literaris, musicals, artístics... que una persona posseeix fruit de l’estudi, de lectures o d’experiències viscudes, entre altres.

La tasca que ens hem encomanat a la Fundació Elna és que la persona amb DFI senti que pertany a una societat mitjançant la cultura i que a partir d’aquesta adquireixi els aprenentatges i  els recursos que li permetin tenir una vida més digna, ja que per a aquest col·lectiu, el fet d’adquirir cultura farà que, poc a poc, vagi perdent la invisibilitat que la societat li ha atorgat fins ara.

La metodologia que ens hem marcat per tal d’assolir els aprenentatges i els recursos adients és a partir d'experiències viscudes, i per això programem i planifiquem diversos actes culturals de diferents disciplines artístiques i de coneixença de l’entorn, i convidem els nois i noies a assistir-hi lliurement. Ells i elles trien si volen formar part de l’activitat o quines prefereixen.

Espai Fem Cultura

A partir del novembre del 2015 hem obert un espai nou a la Fundació Elna que hem anomenat Espai Fem Cultura.
Abans d'anar a veure una funció o espectacle, uns professionals ofereixen als nois i noies un taller monogràfic sobre el que anirem a veure, sobre qui són els artistes que actuen i sobre per què anem a veure aquell espectacle i no un altre.

Des d'aquest espai volem afavorir, a poc a poc i en la mesura en què als nois i noies els pugui motivar, que adquireixin coneixements culturals (obres d'autors rellevants del teatre, la música, el circ i la pintura).

La nostra voluntat és que siguin persones que puguin conversar de les diferents arts més enllà de l'anècdota.

D’altra banda, s’intenta que el cost econòmic no sigui gaire elevat perquè tenim la consciència que la cultura no és un producte de luxe i volem que les persones amb DFI en gaudeixin sense que sigui un esforç econòmic excessivament gran per a les famílies. Aquest espai Fem Cultura no té un increment en el cost de la sortida, ja que la fundació se'n fa càrrec.

Agenda cultural

També hem creat l'Agenda Cultural dels joves de la Fundació ELNA.

Pretenem que els nois i noies aprenguin a organitzar-se a mig termini, desenvolupant el procés de temporització, que acostumen a tenir  danyat en major o menor grau. També pretenem ajudar les famílies a l'hora de fer una previsió de les dates que els seus fills/-es estan realitzant diferents activitats amb la Fundació Elna.

Aquesta agenda es pot trobar al Web i també la fem arribar als joves i famílies per correu electrònic.

La Fundació Elna vol que les persones que requereixen suport intermitent i limitat puguin accedir a la cultura a través de projectes que els permetin:
  • Compartir interessos amb la resta de la ciutadania.
  • Desvincular-se de la imatge assistencial.
  • Convertir-se en subjectes actius dins del món de la cultura i l’oci.
Aprenen cultura a base d’experiències!

Activitats recreatives

D’altra banda, la Fundació Elna programa activitats recreatives que afavoreixin el riure, la il·lusió o el descans. Es tracta de sortides habituals en grups reduïts i celebracions puntuals en grups més grans (Cap d’any, Carnestoltes, Sant Joan, curses populars...) i activitats de curt format (fotografia, pintura, costura, scrapbooking, ball...).

Ells i elles, persones amb DFI, són les que trien on volen anar i amb qui els agradaria anar-hi.

Les propostes s’envien per correu electrònic a cada noi i noia de la Fundació (al mateix temps que a la família/tutor) i ells contesten, lliurement, si desitgen participar en aquella proposta o no. Es facilita i potencia que cada persona tingui el seu correu electrònic i en faci ús.

Resum del Pla d’actuació 2019

Està organitzat a partir d’unes sortides culturals i d’altres amb un objectiu de diversió i oci.
  • Les sortides culturals estan pensades per grups màxim de 7 persones.
  • Les sortides d’Oci poden arribar a 13 persones per grup.
Freqüència de les propostes:
  • una  per mes sense passar la nit
  • una al mes si es dorm fora de casa
  • mes agost: 10 dies de sortida
Propostes totals de sortides: Es fan a traves d’una AGENDA CULTURAL QUATRIMESTRAL.