Projecte de Voluntariat a la Fundació Elna

Inscrit al Cens d'Entitats de Voluntariat de Catalunya del Departament de Benestar Social i Família (Direcció General d’Acció Cívica i Comunitària) de la Generalitat de Catalunya amb número de cens 001725-000.

“Jo també puc canviar el món."
Anònim

Persones amb Diversitat Funcional Intel·lectual (DFI) ofereixen els seus coneixements a la comunitat

Els voluntaris i voluntàries de la Fundació Elna ofereixen el seu temps desinteressadament fent suport a:
  • Ciutadans particulars, ajuntaments...
  • Programa Voluntaris per la Llengua: Parelles llingüístiques
  • Biblioteques públiques
  • Empresa privada, empresa familiar, museus i ONG, entre altres

Experiències que ajuden a millorar les capacitats i les competències personals i professionals del jove voluntari en diversos aspectes:

• Ensenyant-li a gestionar els seu temps lliure.
  • Creant experiències positives i enriquidores a la comunitat.
  • Desenvolupant valors com la generositat, la cooperació i l'ajuda als altres.
Encara avui, el col·lectiu amb DFI està estigmatitzat en un rol bàsicament assistencial i de dependència. A la Fundació Elna volem promoure un gir en l'imaginari social, perquè sabem que aquestes persones poden esdevenir agents actius i d'utilitat en diferents àmbits de la societat. Les experiències de voluntariat les vivim, generalment, des dels ciutadans sense diversitat funcional cap als ciutadans amb diversitat funcional. Així reafirmem aquest rol de dependència, d'assistència, de ciutadà poc o gens actiu en la societat, aquella persona que necessitarà sempre l'ajuda dels altres.

Des de la Fundació Elna pretenem oferir al màxim d’oportunitats i experiències als joves amb DFI per treballar un conjunt de coneixements, habilitats i actituds que els permetran desenvolupar-se amb èxit tant en el món laboral com en la vida personal. Aquestes competències transversals impactaran en el seu desenvolupament com a persona i com a ciutadà i en el seu futur professional. Així doncs, esdevindran suports indispensables per al voluntari i l’ajudaran a obtenir un aprenentatge vivencial i compromès amb el seu voluntariat i alhora repercutirà positivament en la seva vida personal.

Resum del Pla d’Actuació 2019

Encara avui, el col·lectiu amb DFI està estigmatitzat en un rol bàsicament assistencial i de dependència. A la fundació volem promoure un gir en l'imaginari social, perquè sabem que aquestes persones poden esdevenir agents actius i d'utilitat en diferents àmbits de la societat.

En tots els convenis s’estableix que aquests voluntaris no reben cap remuneració de les empreses o institucions esmentades. Des de la fundació es fa el seguiment i orientació tant al voluntari i a les seves famílies com a les empreses o institucions que hi participen.

És un projecte que està tenint molta acceptació tot i que costa impulsar-lo perquè a les persones amb DFI els costa acceptar que elles poden ensenyar i ajudar als altres que no tenen discapacitat (estan molt acostumades a ser elles les que sempre necessiten ajuda).  Tant per part de les Entitats col·laboradores, de les persones particulars que han rebut ajuda, dels propis voluntaris així com de la mateixa fundació es valora com una proposta interessant, necessària i gratificant per amb dues parts.

Cada any acostumen a participar-hi  5 o 6 joves aproximadament. El projecte està tenint un índex de satisfacció alta tant pels joves com per als professionals i famílies.